Hotmail-, Outlook-, Live- ja Msn-sähköposteihin viestien toimitusvaikeuksia, lue lisää: sähköposteja koskeva häiriötiedote.

Yläkoulujen lukudiplomit

Yläkoulujen lukudiplomit

Lukudiplomin tavoitteena on innostaa lukemaan monipuolisesti kirjallisuutta ja tarjota elämyksiä kirjallisuuden parissa. Tavoitteena on myös antaa valmiuksia tekstien analysointiin ja pohdiskeluun. Lukudiplomit on laadittu 7.-9.-luokkalaisille.

Suomea toisena kielenään opiskeleville on laadittu myös omat S2–kirjalistat.

Lukudiplomi on vapaaehtoinen. Se suoritetaan kullakin luokka-asteella, ohjeiden mukaan, oman kirjalistan kohdalta. Lukudiplomin suorittamiseen voi käyttää lukukauden tai tehdä sen nopeammin. Kun kirja on luettu, siitä tehdään tehtävä tai suoritus, joiden ohjeet löytyvät tämän sivun lopusta.

Suorituksia ottavat vastaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat. He antavat myös lisäohjeita. Opettaja antaa Lukudiplomin muistoksi onnistuneesta suorituksesta. Lukudiplomin kirjalistoilta löytyy monenlaista luettavaa. Osa kirjoista löytyy äänikirjana tai e-kirjana. Kirjaryhmien otsikot ovat vain suuntaa antavia - tartu siis rohkeasti teokseen, joka herättää mielenkiintosi!

Yläkoulun lukudiplomi (PDF)

Alla olevat lukudiplomien kirjalistat voi tarvittaessa tulostaa, kun valitsee kunkin listan esitystavaksi "Tiivistetty lista" -vaihtoehdon.

7. luokan kirjalistat

Kiinnostavien teosten löytämiseksi kirjat on jaettu kategorioihin: Kylmiä Väreitä, Elämä opettaa, Muissa maailmoissa ja Klassikot.

Jos olet lukenut paljon, voit valita itseäsi kiinnostavia kirjoja myös 8. luokan kirjalistalta. Lue yhteensä seitsemän kirjaa, josta vähintään yksi on klassikko. Voit valita kultakin kirjailijalta listalla olevan kirjan tai jonkin muun kirjan hänen tuotannostaan.

8. luokan kirjalistat

Kiinnostavien teosten löytämiseksi kirjat on jaettu kategorioihin: Jännitys ja kauhu, Fantasia ja Scifi, Rakkaus ja ystävyys ja Klassikot.

Lue yhteensä kahdeksan kirjaa, joista vähintään yksi on klassikko. Voit valita kunkin kirjailijan esimerkkikirjan tai jonkin muun kirjan hänen tuotannostaan.

9. luokan kirjalistat

Yhdeksännellä luokalla luetaan aikuisten ja nuorten nykykirjallisuutta, sarjakuvia, muistelmia ja elämäkertoja sekä kirjallisuuden klassikoita.

Kirjoja luetaan yhteensä yhdeksän, joista vähintään yhden pitää olla klassikko. Enintään 2 kirjoista voi olla muistelmia tai elämäkertoja, ja enintään 2 sarjakuvia. Esimerkkikirjojen sijaan voi lukea kirjailijan tuotannosta jonkin muun kirjan, josta on sovittu opettajan kanssa. Osa kirjoista on myös lukion äidinkielen kursseilla luettavia kirjoja.

S2 - Suomi toisena kielenä

S2 eli suomi toisena kielenä -kirjalistoissa on kirjoja, jotka innostavat vasta-alkajaa ja hieman edistyneempääkin lukijaa lukemaan ja oppimaan lisää suomen kieltä.

Kirjoja luetaan lukuvuoden aikana viisi, joista osa voi olla äänikirjoja tai opettajan ääneen lukemia. Oppilas voi valita kirjan myös muilta yläkoulujen kirjalistoilta. Oppilas voi myös lukea yhden kirjan omalla äidinkielellään. Oppilas sopii valitsemistaan kirjoista ja suoritustavoista opettajan kanssa, joka huomioi oppilaan lukutaidon.

Yläkoulujen lukudiplomin suoritustavat

Oppilas tuo huhtikuun loppuun mennessä opettajalleen listan kirjoista, jotka hän on luokkatasonsa mukaisesti lukenut. Jokaisesta luetusta kirjasta tehdään tehtävä alla olevien ohjeiden mukaisesti.

Alla olevasta tehtävävaihtoehtojen listasta on valittava vähintään viisi erilaista suoritustapaa. Kun oppilas on suorittanut kirjalliset tehtävät, opettaja voi vielä kysellä jostakin kirjasta suullisesti. Oman äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kanssa voi jo etukäteen neuvotella kirjavalinnoista ja suoritustavoista.

1
Lukupäiväkirja

Lukupäiväkirjaan ei kirjoiteta pelkästään perustietoja kirjasta, vaan myös ajatuksia, joita kirja herättää lukemisen aikana ja sen jälkeen. Lukupäiväkirjaan merkitään päivämäärä aina, kun sitä kirjoitetaan.

  1. Kirjoita lukupäiväkirjan otsikkoon perustiedot kirjasta.
  2. Kerro aluksi, miksi valitsit tämän kirjan ja mitä odotat siltä.
  3. Kirjoita seuraavan kerran, kun olet lukenut esimerkiksi ensimmäisen luvun. Kerro, miltä aloitus vaikuttaa. Houkutteleeko kirja lukemaan lisää?
  4. Kuvaile jossain sopivassa kohdassa kirjan miljöötä. Kerro, millainen kertoja kirjassa on. Kerro, jos kirjan tyylissä on jotain erityistä.
  5. Esittele kirjan henkilöitä sitä mukaa, kun heitä tulee esille. Kommentoi, mitä mieltä olet heistä ja heidän tekemistään ratkaisuista. Kerro samalla tavalla myös tärkeimmistä tapahtumista.
  6. Kerro välillä, miten lukemisesi edistyy. Pysyykö mielenkiintosi yllä hyvin vai täytyykö “lukea väkisin”?
  7. Kerro, miten kirja loppuu.
  8. Kirjoita lukemisen jälkeen mielipiteesi kirjasta. Mistä pidit, mistä et? Suosittelisitko muille?
2
Kirjavinkkaus luokalle

Kerro kirjasta luokalle (omalle luokallesi tai vieraalle luokalle). Poimi siitä kohtia, jotka kuvaavat hyvin kirjaa. Herätä kuulijoiden mielenkiinto niin, että he haluavat tietää miten kirjassa käy. Älä kerro juonta kokonaan, älä varsinkaan loppuratkaisua.

3
Kirja-arvostelu

Arvostelu jakautuu kolmeen osaan:

  1. Esittele ensin teos lyhyesti: tekijä, kirjan nimi, aihe, laji, juoni, miljöö, henkilöt.
  2. Pohdi sitten, mitkä olivat teoksessa kiinnostavia asioita, millaisia henkilökuvia kirjassa oli, millaista kieltä jne.
  3. Arvioi lopuksi teosta. Vertaile sitä muihin saman lajityypin tai saman kirjailijan teoksiin. Kerro mielipiteesi perusteluineen.
4
Päähenkilön päiväkirja

Kirjoita seitsemän päivää päähenkilön päiväkirjaa. Sido se kirjan tapahtumiin.

5
Kirje päähenkilölle

Kirjoita vähintään yhden arkin kirje kirjan päähenkilölle kauniilla käsialalla. Sido kirjeen sisältö kirjan tapahtumiin.

6
Sarjakuva

Valitse kirjasta kolme kohtausta. Piirrä niistä jokaisesta vähintään kolmen ruudun sarjakuva. Muista puhekuplat tai kuvatekstit.

7
Juonikaavio

Laadi kirjasta vapaamuotoinen juonikaavio. Se voi olla esimerkiksi käyrä, joka seurailee juonen huippukohtia ja tasanteita. Kirjoita juonen pääkohdat kaavioon. Voit myös kuvittaa tärkeitä tapahtumia.

8
Henkilösuhdekaavio

Piirrä kirjasta vapaamuotoinen henkilösuhdekaavio, jossa keskellä on päähenkilö(t) ja ympärillä tärkeimmät sivuhenkilöt. Voit käyttää henkilöiden välisten suhteiden kuvaamiseen esimerkiksi erilaisia symboleja kuten nuolia, sydämiä, salamoita. Liitä mukaan lyhyt juonitiivistelmä.

9
Suosittelukirje

Kirjoita kauniilla käsialalla kirje ystävällesi tai kuvitelemallesi henkilölle, jossa suosittelet hänelle lukemaasi kirjaa. Perustele hyvin, miksi hänen kannattaisi lukea kyseinen kirja. Kerro kirjeessäsi joitakin valittuja asioita henkilöistä ja tapahtumista, mutta älä paljasta koko juonta. Houkuttele lukemaan!

10
Vaihtoehtoinen loppuratkaisu

Kuinka kirja olisi voinut päättyä jotenkin toisin? Kirjoita uusi loppuratkaisu kirjalle.

11
Kirjoita kirjalle jatkoa

Kuinka kirja voisi jatkua? Kirjoita kirjan tapahtumille jatkoa.

12
Kirjatraileri

Kirjatraileri on videomuodossa tehty kirjavinkki, jonka tarkoituksena on herättää katsojan kiinnostus kirjaan. Kustantajat tekevät kirjatrailereita, mutta yhä enemmän niitä tehdään myös kouluissa ja kirjastoissa. Kirjatrailereita voidaan julkaista netissä esim. Youtubessa, kunhan kuvien ja musiikin tekijänoikeudet on otettu huomioon. Julkaisemiseen pitää olla lupa videon tekijöiltä ja koululaisten vanhemmilta.

Hyvä ohje kirjatrailerin tekoon löytyy mm. Espoon kaupunginkirjaston sivuilta kohdasta Kirjatrailerin tekijän työkalupakki.

13
Kirjoitelma luetusta kirjasta

Kirjoita kirjasta kirjoitelma niin, että tekstisi ymmärtää myös sellainen henkilö, joka ei ole lukenut kirjaa. Voit tehdä kappalejaon kysymyssarjojen mukaan, mutta älä kirjoita suoraa "vastaussarjaa", vaan kokonainen sujuva teksti.

Teoksen esittely:

  • Mikä on teoksen nimi?
  • Kuka teoksen on kirjoittanut ja milloin?
  • Keistä ja millaisista tilanteista kirja kertoo?

Keskeisimmät henkilöhahmot:

  • Esittele ne henkilöt (3-5), jotka eniten vaikuttavat tapahtumien kulkuun (ulkonäkö, luonne, asuinpaikka)

Keskeiset tapahtumat:

  • Selosta lyhyesti kirjan pääjuoni

Arviointi:

  • Mistä kirjassa pidit, mistä et? Perustele näkemyksesi.
  • Oliko kirjassa mielestäsi jotain ylimääräistä tai puuttuiko siitä jotain?
  • Millaisille lukijoille suosittelisit kirjaa?
14
Novellikokoelmatehtävät

Mikäli luit novellikokoelman, vastaa näihin kysymyksiin lukemaasi novellikokoelmaa koskien:

  • Kirjailija(t)
  • Kirjan nimi
  • Kerro yhdestä kirjan novellista
  • Kerro novellien kielestä
  • Kerro novellien aihepiireistä
  • Minkälaisista henkilöistä novelleissa kerrotaan?
  • Oma mielipiteesi kirjasta: Mistä pidit? Mistä et pitänyt? Millainen olisit halunnut kirjan olevan?
15
Runokirjatehtävät

Mikäli luit runokokoelman, vastaa näihin kysymyksiin lukemaasi runokokoelmaa koskien:

  • Valitse jokin kirjan runoista ja piirrä runosta sarjakuva.
  • Kirjoita vähintään yksi säkeistö lisää valitsemaasi runoon.
  • Kirjoita runo lukukokemuksesta.
  • Valitse neljä runoa. Mieti niiden tunnelmaa. Mitkä värit ja minkälainen musiikki kuvaisivat parhaiten tunnelmaa? Valitse tuntemiasi sävelmiä tai sävellä itse.
  • Etsi lukemastasi runokokoelmasta kolme erilaista runoa. Miksi ne eroavat toisistaan? Miten ne kuvastavat runokokoelman tematiikkaa?
  • Kirjoita runo, joka sopisi tyylillisesti lukemaasi runokokoelmaan.
  • Lausu valitsemasi runo luokallesi, lukudiplomiryhmällesi tai koulun juhlassa.

Suoritustapojen tulostettava versio:

Lukudiplomin suoritustavat (PDF)